Hjælp sygemeldte medarbejdere tilbage til arbejde

Indhold

Når en medarbejder har været sygemeldt og skal tilbage til arbejde, er det vigtigt, at vedkommende får de bedste rammer for at forblive rask. Sygemeldinger og tilbagevenden kan være en oplagt anledning til at kigge samarbejdsrelationer og arbejdsmiljø efter i sømmene. Her får du en række råd til, hvordan du kan hjælpe den sygemeldte medarbejder med at komme tilbage til arbejde.

Hvordan støtter jeg, sammen med ledelsen, en kollega, der vender tilbage efter sygemelding?

Foreslå en plan for tilbagevenden. Du kan støtte op om, at lederen og medarbejderen udarbejder en konkret plan for tilbagevenden – en plan, som er skræddersyet til medarbejderen. Planen bør indeholde aftaler om arbejdstid, arbejdsopgaver, samarbejdsflader, fysisk placering, information og opfølgning.

Husk, at arbejdsopgaverne skal tilpasses efter medarbejderens mentale helbred og funktionsnedsættelse, og at det er individuelt, hvor lang en periode en ændring skal fastholdes, og hvilke justeringer der er brug for. Spørg gerne ind til, hvordan der bliver fulgt op og justeret undervejs.

Opfølgning er med til at forebygge, at en medarbejder, der har eller har haft mentale helbredsproblemer får arbejdsrelaterede tilbagefald og bliver sygemeldt igen. 

Få rådgivning
  • Tal med din egen branche- eller fagforening eller evt. en kommunal socialrådgiver for at høre, hvilken støtte de kan yde den ansatte med mentale helbredsproblemer i forbindelse med tilbagevenden til arbejde.
  • Som tillidsrepræsentant kan du også få hjælp og rådgivning på området fra din egen fagforening.
  • Nogle virksomheder har etableret aftaler om gratis psykologbistand enten med henvisning fra arbejdspladsen, eller ved at medarbejderen ringer selv.
  • Nogle arbejdspladser har et fast samarbejde med jobcentrene. Spørg i dit netværk, i din fag-/brancheforening og find frem til nogle eksempler på medarbejdere, der har haft en god oplevelse med at vende tilbage til arbejdspladsen efter sygemelding. Spørg, om de vil dele deres erfaringer med jeres arbejdsplads.

Du kan opfordre lederen til at sætte opfølgningsmøder ind i kalenderen. Det er en god ide at foreslå, at lederen i de første 5-6 uger holder et formelt opfølgningsmøde mindst en gang om ugen. På møderne skal medarbejderen, lederen og måske du selv, eller en anden tovholder, tale om, hvordan timetal, opgaver og samarbejdsrelationer fungerer for medarbejderen, og om noget skal justeres. Hvis ikke der er en decideret tovholder på forløbet, kan du evt. tilbyde at være med som bisidder en gang imellem - eller selv holde et møde med hhv. medarbejderen og lederen for at støtte dem i dette. En tovholder kan fx være en HR-medarbejder, tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant. Det kan også være, I har en anden funktion i virksomheden, der kan agere tovholder.

Undersøg om kommunen, via jobcentret, kan tilbyde økonomisk kompensation til en medarbejder, som kan være mentor for den tilbagevendte i et par timer om ugen, eller om kommunen har andre ordninger, som kunne være en hjælp for medarbejderen.

Hvordan involverer jeg, sammen med lederen, de andre medarbejdere?

  • Sørg for at tilpasse information. Hjælp lederen med at følge op på, at medarbejderne informeres om de aftaler, der indgås, når den sygemeldte vender tilbage til arbejde.
  • Foreslå en tovholder eller kontaktperson i virksomheden. Det kan evt. være dig selv. En tovholder, der har tid til at kontakte medarbejderen om det praktiske og måske også om, hvordan vedkommende har det, kan være en god støtte. Særligt hvis I på forhånd ved, at lederen har svært ved at afse megen tid til dette.
  • Drøft ressourcetab. Vær opmærksom på, at det er et ressourcetab for teamet, når en eller flere medarbejdere har det svært. Hjælp lederen med at få talt om det med gruppen og sørg sammen for, at der bliver taget hensyn til gruppen samlet set i forhold til de ændrede ressourcer.

De andre medarbejdere i teamet kan have været pressede under sygemeldingen, fordi de har skullet håndtere ekstra arbejdsopgaver. Tænk over, hvordan du eventuelt kan være med til at forebygge konflikter pga. af spændinger mellem den tilbagevendte medarbejder og de øvrige medarbejdere. Aftal, hvordan du kan støtte lederen i at forebygge og håndtere denne type af konflikter. Det er især vigtigt, fordi hele teamet har en betydning for, at den tilbagevendte kommer godt tilbage i arbejdsfællesskabet og får tid til at langsomt at komme ind i opgaverne igen.